Simulatiecentrum
Voor simulatie-vaardigheidsonderwijs is het bewijs geleverd dat het veel gerichter bijdraagt aan patiëntveiligheid dan traditioneel klinisch onderwijs. Door in voldoende realistische, gesimuleerde omgevingen te oefenen train je competenties zoals klinisch redeneren, communiceren, organiseren en coördineren en multidisciplinair samenwerken.
De Limburgse Zorgacademie beschikt sinds september 2015 over een gloednieuw simulatiecentrum. Een centrum waarin we een voldoende breed pakket aanbieden van trainingsmogelijkheden, teamtrainingen inclusief.
Het simulatiecentrum laat toe dat je in een veilige omgeving, onder deskundige begeleiding, je kennis, vaardigheden en competenties kan verbeteren. We bieden je realistische simulaties aan op jouw werkomgeving. Je bent van harte welkom!
Simulatiepoppen
Het LiZa simulatiecentrum beschikt over simulatiepoppen of High Fidelity Patiënt Simulatoren (HFPS). Dit zijn hoogtechnologische poppen waarmee we realistische situaties uit de gezondheidszorg kunnen nabootsen. De hightech poppen komen tijdens het scenario tot leven. Ze vertonen wisselende vitale parameters, hart- en longgeluiden, ze kunnen spreken en reageren op de deelnemers. Vanuit een afzonderlijke regiekamer sturen ervaren trainers de HFPS aan.
Je vindt bij ons 3 soorten simulatiepoppen terug, de SimMan, de SimMom en de SimNewB. Met de SimMom en SimNewB is het mogelijk om de normale bevalling en mogelijke complicaties voor, tijdens of na de bevalling te trainen. Met de SimNewB kan je bovendien de opvang en verzorging van de neonaat simuleren. De SimMan simuleert de patiënt in diverse zorgsettings. Dat kan variëren van een huiskamer, een heelkundige of interne afdeling tot een intensieve zorgeenheid.
Verloop van een sessie
Allereerst worden rollen duidelijk gemaakt: wie simuleert en wie observeert de simulatie volgens vooraf bepaalde Crisis Resource Management principes. De sessie start met een briefing van het scenario. Wat is de context, de setting, om welke patiënt gaat het? Vervolgens ga je echt aan de slag. Belangrijk hierbij is dat zowel communicatie als techniek centraal staan. Het scenario eindigt met een debriefing waarbij audiovisuele feedback gebruikt kan worden. Reflectie staat hierbij centraal. Situaties, gebeurtenissen en reacties van zorgverleners worden geanalyseerd en besproken.
Aanbod
We bieden standaard scenario’s aan, ontwikkeld conform de principes van crisis resource management om een optimale leerervaring op te doen. Op vraag kunnen ook aangepaste scenario’s worden uitgewerkt.
De 3 formules

Hierbij voorziet LiZa de nodige deskundige begeleiding door een EUSIM-opgeleide facilitator en operator.
Inclusief:
- gebruik simulatielokaal met 1 high-tech simulatiepop
- het onder begeleiding doorlopen van 2 scenario’s inclusief debriefing
Duur van de sessie: 4 uur
Aantal deelnemers: 4

De deelnemende organisatie zorgt voor de facilitator OF operator, vanuit LiZa wordt gezorgd voor de ontbrekende facilitator OF operator (EUSIM opgeleid).
Inclusief:
- gebruik simulatielokaal met 1 high-tech simulatiepop
- het onder begeleiding doorlopen van 2 scenario’s inclusief debriefing
Duur van de sessie: 4 uur
Aantal deelnemers: 4

De deelnemende organisatie zorgt voor de facilitator EN operator, waarvan minstens één persoon EUSIM opgeleid is.
Inclusief:
- gebruik simulatielokaal met 1 high-tech simulatiepop
- doorlopen van 2 scenario’s inclusief debriefing
Duur van de sessie: 4 uur
Aantal deelnemers: 4